Monday 9 December 2013

Resepi Sticky Caramel yang sedap & simple

Last last weekend kitaorang takda agenda pape.. So makan tidur makan tidur aje.. dah ptg pas asar rasa boring sangat2.. xtau nk buat ape..Nak layan 'The Heirs' cite korea pon dah abis tgk dan tak sabar nk tunggu next episod.. Nak ajak Mr. Ajim keluar dia demam plak.. So mula aku terpikir nak masak la..
Tapi nk masak ape eh?? nk masak yg senang, simple & cpt..

Tetiba aku teringat kat cerita mak pasal anak buah sulung aku Adam yang gila kat chicken wing orang jual kat dpn umah dia tuh.. So ape lagi mula la men'google' resepi..

Aku ingat kan kene bakar or buat mcm BBQ tuh..rupa2 nya mcm2 version pon ada.. Ada yg masak guna oven je, bakar atas arang ala2 bbq tuh & ada yg guna kuali je.. Tapi bila tgk hasil2nya aku decide nk go for yg kuali punya sesuai la ngn moto aku td yg senang, simple & cpt..

So terus g carefour/aeon big ampang ngn MIL aku.. Since weekend Mak Busu selalu dtg tgk nenek..so aku borong skali banyak chicken wing tuh.. Xsilap dlm 25 ketul.



Ok lai2 tgk bahan2 nye.. Resepi ni aku dh alter sket ikut barang2 yang ada kat dapur aje ye..

Resepi asal korang leh tgk kat sini.

Bahan-bahan ( 24 keping )
·         12 keping kepak ayam (belah dua jadi 24) – aku x belah,malas! :)
·         2 sudu besar minyak masak
·         3 ulas bawang putih - diketuk dengan kulitnya sekali (tak perlu kupas)
·         1 sudu besar halia dicincang
·         1 sudu besar sos ikan – substitute dgn sos tiram
·         1 sudu besar kicap – tuang aje kicap tuh tak sukat2 pon
·         1 sudu besar sos cili - tuang aje kicap tuh tak sukat2 pon
·         1/4 cawan (60ml) madu – kurangkan sket sbb manis sangat nnt
      Lada hitam - aku tambah sikit
      Serbuk cili - aku tambah sikit nak kasi pedas

Cara-Cara :-

1. Tumis bawang putih & halia. Masukkan chicken wings, kacau, goreng dan tutup kuali sekejap selama 5 min.

2. Masukkan semua sos & madu gaulkan dan tutup kuali semula. Kacau sekali sekala dlm 30-1jam atau sehingga masak dan browned (bersalut dgn sos). Pada pendapat aku agak lama jgk nk tunggu chicken wings ni jd browned mcm ala2 yg org jual tuh..So aku gunakan api medium heat & tutup kuali. Setiap kali bukak penutup kuali tuh, ramai la yg dtg menjenguk dapur sebab bau dia sedap sgt..hahaha

3. Nota : Madu akan berbuih2 bila dah di masak..Jangan risau kalau tengok sos & madu tuh mcm hangit je towards the end.  


Pada aku okok ajela rasanya sbb madu tuh byk sangat jadi sangat2 la manis..next time leh kurangkan lagi madu tuh..tapi sape yg suka manis ok la kot... Tapi org yg makan punya review kata sedap!  Owh dan juga next time kene lagi lama la msk nye biar cantik sket rupa chicken wings ni..Ini kes nk cpt tuh yang cukup setakat  dh jadi aje.. Overall i akan repeat cuba lagi yg terbaik..

So ape kate u olls try sendiri ye kalau nk tau sedap ke x..hihihi

Selamat mencuba!
 -Fiza-









No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...