Tuesday 3 January 2012

Homemade Pizza

Dapat tau from kak Azlita - Masam Manis pasal ICCA bakery shop yang ada jual barang2 Wilton. Kebetulan ada fire drill, mase ni la ada chance nak menyeludupkan diri pergi ke ICCA dengan Kak Ain  (^_-)

This bakery shop is located near to Sunway Giza in Kota Damansara and its took about half an hour journey from Menara TM to that place. Jalan-jalan and pusing2 dalam kedai tuh, terkejut nye harga bapak mahai nyeeee.... Loyang pon sampai beratus2..berpeluh jugak la kat situ. Since dah datang jauh-jauh takkan tak beli pape kan.. so nak tak nak gigihkan jugak la membeli gel color kat situ sebab color2nye sangat cantik dan mahal okeh RM8!..huhu Tibe-tibe kiteorang ternampak ada jual beef pepperoni slice kat sana. Harga not bad jugak around RM15 gitu..Kak Ain kate dia nk beli sbb senang dia nk buat breakfast tuk anak2 dia.. Bestnye dpt mommy yg rajin and suka memasak benda2 yg baru..Okeh since dah TERbeli beef pepperoni nih, terpaksa la kene buat pizza nyee..hihhi so resepi hunting pon bermula. Banyak resepi pizza nih and setelah di belek2 jadi sy amik yg simple nk buat and guna measurement cup yang senang (sbb sy xsuke gune penimbang,leceh!). Saya cedok resepi from Anna Maria's Open Kitchen sbb ada tunjuk cara step by step. 

              Ni last photo yang sempat di ambik sbb xsempat nk bposing dah kene ngap! 


Jom kite tengok bahan2 untuk pizza dough.
Copy paste saja resepinye di sini ye ^_^

Bahan2 ini untukk 3 keping 12" inch pizza :-

1 tbs dry yeast
1 1/2 cups of warm water
3 1/2 cups flour
1tbs extra virgin oil (i used cooking oil)
Pinch of salt

Cara - cara :-
1. Kembang kan dulu yeast bersama sedikit air suam dan secubit gula. Biarkan 5 mins.
2. Sementara tunggu yeast kembang, ayak tepung dalam loyang, lubang kan di tengah2 tepung tersebut and tuangkan yeast yang sudah kembang tadi. Jangan usik lagi terus tuangkan minyak masak dan secubit garam. Kemudian kacau kaup balikkan guna senduk.  (untuk lebih details sila refer to Anna Maria's Open Kitchen ye)
3. Bila semua bahan dah sebati, uli dough dengan tangan. Sila tepungkan tangan anda terlebih dahulu ye kalau tidak dough akan melekat2 kat tangan and susah nk di uli. Uli sampai tepung dah tak melekat kat tangan.
4. Sapukan bekas dengan sedikit minyak, masukkan dough tersebut ke dalam bekas yang sudah di sapukan minyak. Tutup bekas dengan cling wrap. Biarkan sehingga menjadi double size.

                                               Dough sebelum double size

                       Dough naik sehingga menjadi double size...Seronok tgk dia naik ok!

5. Setelah dough dah kembang, punch sket dough tersebut dengan tangan untuk keluar kan angin2 yang ada.
Kemudian canai kan di atas pizza pan (saya guna size 9" inch) dan bakar selama 10mins atau sehingga separuh masak/garing dengan suhu 175%.
6. Keluarkan pizza dough dan letakkan topping di atas nye mengikut citarasa anda. Saya buat 2 flavor, 1 saya buat pepperoni pizza dan saya guna sos spagethi campbell sebagai topping. Lagi 1 flavor saya gunakan sos cabonara spagethi dan letak tuna chunk serta udang dan crab meat. Akhir skali saya taburkan cheddar cheese dan mozarella cheese ke atas topping. Saya lebihkan mozarella cheese untuk menghasilkan pizza tarik. Konon2 mcm kt pizza hut tuh..hihihi
7. Masukkan kembali ke dalam oven untuk di bakar hingga bahan2 topping masak..
Note : Yang nih kene monitor sket ye, mula2 buat 10mins dulu then tgk kalo xmasak lagi then tambah lagi mase sampai dia masak sbb nanti kalo terlebih bakar cheese jd hangus dan kering. Dah tak berapa nak tarik dah nnt mcm pizza hut tuh..


                                          Selamat ber'pizza'ing!!!!! :D



Love, 
Fiza







2 comments:

  1. aku western2 ni mmg la malah tahap gaban aku nak buat.. rajin betul ko buat kan...bahan2 tu pun aku tak biasa beli tu pasal tak buat... yg paling western aku buat skang pun spagetti n lamb steak je.. tu pun buat pasal husband aku suka makan..

    ReplyDelete
  2. xpe..melati kecik lagi..nnt dh besar sure suh bonda dia msk pizza tuk dia..nk bwk bekal g sekolah..huhu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...